Thursday, 1 January 2026

Uusi vuosi ja uudet kujeet

Uusi Vuosi tuli ja meni kotona, jännitin miten Peston ensimmäinen uusi vuosi oikein tulee sujumaan, mut me selvittiin ihan normaalisti 😸 Oon nyt myös onnellinen siitä, että nyt on taas aikaa kirjoittaa blogia, joulun aikaan se vähän jäi, koska mulla oli ihan älytön kiire töissä ja vapaalla ja tuntuu, et joulukuu meni sekunnissa ohi 🙀


Molemmat kissat kävi vuoronperään kattelemasa ikkunoista sillon kun rupesi paukkumaan enemmän ja nukahdin vähän ennen puoltayötä ja heräsin siihen, että raketit paukku ja naapurin koira ulvoi, joten päättelin että uusi vuosi on vaihtunut 😁
 

Mä en yleensäkään juhli mitenkään erityisesti uutta vuotta ja tänä vuonna tottakai kun se oli Peston ensimmäinen "paukkujuhla" niin olin varauksella, että miten menee ja suunnittelin päivän sen mukaan. Kävin aamulla kaverilla kahvilla ja sitten iltapäivällä tein vähän AI taidetta ja illalla, päätin vihdoin siirtää koneen sillä tarkoitettuun paikkaan pöydän sijaan. Rupesin meinaan saamaan tarpeeks siitä, että kissat hyppi koneen päällä ja sammutti sitä jatkuvasti, se ei ollu käytännöllistä ollenkaan varsinkaan sillon kun pelasin ja sit vaan yhtäkkiä menin offlineen 😂 Me laiteltiin tänne myös vähän lisää valoja. Tänä vuonna mä haluaisn ostaa tuohon pisimmälle olohuoneen seinälle ledi-stripin, jotta saisin ilman maalausta mulle pinkin seinän 😁


Pestolla oli tietty hauskaa tutkia valoja ja auttaa parhaansa mukaan :D 





Pelituoli joutu edelleen olemaan folioiden peittämänä vaikka Pesto on nyt kyllä ruvennut raapimaan oikeasti sinne minne pitää 😀Ja mä niin rakastan mun tietokoeen taustakuvaa 😋 Tein siis Jujutsu Kaisen miehistä nämä ja sit vaan laitoin ne vielä Ipiccyllä yhteen ja itselle taustakuvan, mitä on todella kiva kattella 😄Mä olen siis aivan heikkona Jujutsu Kaisen miehiin, ei voi mitään. Hih. 😘


Hauskaa tässä vaan on se, että tätä luvaa tänne etsiessä huomasin, että mulla on ladatut kansio hyvin paljon täynnä puolialastomia JJK miehiä mitä oon tässä innolla tehnyt😂Eilen myös sain sen idean, että haluan alkaa tekemään mun lempi animeista tietokoneen taustakuvia, ja varmasti tulen niitä laittamaan myös tänne :) 

Oon jotenkin todella innoissani tästä vuodesta! Viime vuonna tapahtui niin paljon ihania asioita, mm. se että Pesto tuli mun ja Papun elämään, mun vanha peliporukka on jälleen kasassa ja me aiotaan alkaa taas pelaamaan yhdessä, sain uusia ystäviä, tein siskon kanssa kaikkea kivaa ja siskollekin tuli uusi koiranpentu :)
Pieniä, mutta rakkaita juttuja 💗

Innolla siis kohti uutta vuotta! 

Saturday, 29 November 2025

Kissojen top 5 joululahjasuositukset

Papu ja Pesto päätti täällä blogin puolella nyt vinkata omat lahjasuosituksensa, mitä kissa voisi joulupukilta pyytää joululahjaksi! :D 


Kumpikan kissoista ei meillä reagoi mitenkään kissanminttuun, sekä näillä kahdella on ikäeroa, eli Papu on 12-vuotias ja Pesto on 5 kk, joten me valittiin lelut sen perusteella mikä on viihdyttänyt molempia ikään katsomatta. 😺
Nämä oli alunperin ostettua Pestoa varten ja yllätyin suuresti, kun Papu rupesi leikkimään näillä ihan hulluna! Pallot on ihanan pehmeitä ja kevyitä, joten ne ei pidä ääntä vaikka niillä vedettäisiin minkälaista rallia tahansa ja kissat tykkää tarttua näihin kynsillä ja pyöräytellä ympäri :D 

2. Little&Bigger ryömivä ötökkä

Tää oli jo pari vuotta sitten Papun lemppari joululahja ja sillä leikittiinkin niin innokkaasti, että se ehti mennä jo rikki ja ostin nyt toisen. Molemmat kissat tykkää tästä, tätä on kiva jahdata ja seurata. Ötökkä surisee kyllä aika kovasti ja patteri kuluu nopeasti, joten kannattaa suosiolla ostaa heti lisää pattereita. Parasta tässä on vielä se, ettei jää kiinni nurkkiin, vaan osaa kääntyä itse! Saa kyllä laiskemmankin leikkijän liikkeelle! 

3. Trixie Catch the Balls

Peston lempilelu! Tää jaksaa helposti viihdyttää tunnista toiseen tai Pesto käy vaan nopeasti pari kertaa huitasemassa tassullaan palloja. Luin arvosteluista, että muillakin oli kissa onnistunut saamaan palloja irti, niin kävi myös meillä, eli Pestohan onnistui jotenkin samaan yhden pallon irti muttane on kyllä helppo laittaa takaisin 😆

4. Trixie ääntelevä myyrä 

Kissat rakastaa myös tätä, koska noh, se pitää ääntä! Ei onneksi kuitenkaan mitenkään liian kovaa sellaista. :D Tän ostin muistaakseni kesäkuussa (?) ja patterit on edelleen toimivat,vaikka tällä joka päivä leikitäänkin! 

5. Pawise Kissan onki

Halusin lisätä vielä tämän, koska kaikista onkileluista tää on ollut se suosituin ja tähän tulee vielä kaksi erilaista päätä lisänä, jotka voi vaihtaa jos kissat kyllästyy tuohon joka on jo kiinni, tosin vielä meillä ei ole näin käynyt. Papu ei tykkää jostain syystä leluista, joissa on kulkunen paitsi tämä on ollut ok, mutta mä en tiedä kuvittelenko sen takia, että tässä jotenkin tuo kulkunen ei kilise niin kovaa, kuin yleensä muissa leluissa? 🤔

Eli tässä oli heidän erittäin asiantuntevat vinkit, jos joku muu kissa haluaa lähettää pukille toivelistan tänä vuonna 😌🎄

Sunday, 16 November 2025

Pesto Alla Trapanese

 Tässäpä mun lupaamani todella herkullinen Pesto alla Trapanese. Kuvaan tuli suht iso annos, mutta mulla oli erittäin kova nälkä joten siksi annoksen koko 😁Pastan kanssa käytin Rummon Bucatini pastaa, mutta myös Linguine pasta sopii tähän todella hyvin. :) 


Pesto Alla Trapanese

3 valkosipulinkynttä

ripaus suolaa

60g paahdettuja, kuorittuja manteleita

35 isoa basilikalehteä 

450 g luumutomaatteja

450 g pastaa

2-4 mintun lehteä (jos haluat, itse en käyttänyt) 

100 g raastettua juustoa tai 50/50 sekoitus Perocino Romano ja Parmigiano reggiano juustoa

oliiviöljyä 

Paahda kuoritut mantelit pannulla. Kuori valkosipulit ja sekoita ne pulssaten manteleiden kanssa tehosekoittimessa, kunnes ne ovat karkeasti pilkottuja. Lisää basilika, minttu, juusto, tomaatit ja oliviiöljy. 


Keitä pasta runsaassa suolatussa vedessä al denteksi. Säästä osa keitinvedestä. Kaada pasta takaisin ja siihen sen verran pestoa, kuin haluat syödä ja lisää ruokalusikallinen kerrallaan oliiviöljyä ja keitinvettä, kunnes syntyy kermaisen notkea kastike. Maista ja lisää suolaa tarvittaessa. Jos kastike kuivuu liikaa, löydennä hieman keitinvedellä. 

Tarjoile heti ja ripottele päälle juustoa ja basilikan lehtiä. 

Tästä tulee iso satsi, joten otan tästä alkuviikon eväät itselle ja suosittelen ihan oikeasti kokeilemaan tätä, tää on todella todella herkullista ja täyttävää! 

Loppuun vielä kuva, jossa Pesto ihmettelee miksi kuvaan pestoa 😁Nyt takaisin siivoamaan! Oikein mukavaa sunnuntaita sulle! 

Sunday, 2 November 2025

Kissojen leluja,Simssiä ja talvijuttuja ❄️

Kissojen iloksi yleensä aina Peten Koiratarvikkeesta tarttuu mukana aina kaikkea muutakin, kuin pelkkää kissojen ruokaa. :D Päätin nimittäin käyttää Halloween 3 lelua - 30 % hyödyksi ja ostin siskon koiralle kuvassa olevan muumiokakan joululahjaksi, sillä viime vuonna ostettu lepakkokakka oli tosi iso hitti ja siitä irtosi siivet noin kuukausi sitten, joten tää tulee varmasti olemaan myös kiva ja toivottavasti kestää vielä kauemmin :)


Tilasin Little&Biggerin joustavia "kissanpalloja" ja aatelin, että Pesto tykästyy leikkimään näillä ja yllätyin tosi suuresti, että seniori mummeli  ihastu näihin ja leikki näillä täällä ihan innoissaan ja Pestoa ei taas kiinnostanut yhtään :D 



Töissä oli perjantaina Halloween-teemaiset juhlat ja sen jälkeen viikonloppu meni rauhallisesti, latasin Sims 4: n takaisin koneelle ja nyt teen uutta modilistaa ja samalla oon miettinyt, että voisin tehdä erillisen sivun CC tavaroille joita käytän, näihin molempiin vaan menee vähän aikaa, koska käytän suht paljon modeja ja CC:tä. 👀



Latasin Rosebudin Pleasantview safe filen ja teen nyt Pleasantview:t omannäköiseksi ja tällä hetkellä pelaan Broke-perheelle ja Brandi otti selfieitä profiilikuvaksi Cupid Sovellukseen :D




Pinkit kukkatabletit sai väistyä ja laitoin jo tilalle kultavalkoiset tabletit ja nyt tässä pähkäilen, haluaisinko ostaa tuohon pöydälle semmoisen vahakankaan jossa ois nätti talvinen kuvio vai lähteekö se siitä kävelemään kun eräs pieni kissanpentu huomaa miten hauska siinä ois roikkua! :D 

Edelleen olen mieltä, että aion laittaa joulukuusen tänne ja siihen vain valot ja jotain koristeita, mitkä ei mene rikki jos Pesto siihen päättää hypätä, koska mulla on aina ollut joulukuusi, myös silloin Papu on ollut pentu ja ollaan opeteltu siihen, että se saa olla rauhassa. :) Ostin kylläkin Primasta silti tähän tietokonepöydälle myös pinkin joulukuusen 💗



Tilasin prismasta myös silppurin, koska mun toinen uusi obsessio on Rick Steinin ruokamatkaohjelmat ja siinä oli niin mahtava Napolilainen resepti, jota haluan ihan ehdottomasti kokeilla joten silppuri oli pakko hankkia😍 Lisäksi haluan postata muutenkin tänne  pitkästä aikaa reseptejä, koska oon taas innostunut leipomaan ja ensi viikonloppuna aionkin leipoa jotain suolaista ja postaan siitä myös tänne 😋

Nyt alan imuroimaan, sain just pyyhittyä pölyt ja nyt pitää vielä kissojen kauhuksi kaivaa imuri esille.. 😀Kivaa sunnuntaita!! 💗


Sunday, 26 October 2025

Halloween Suklaa-lakukakku 🖤 👻

Koska lokakuun viimeistä viikkoa viedään huomenna, leivoin tänään töihin valmiiksi Halloween-teemaisen kuivakakun! Alla on tän kakun resepti 😊


Taikina
200g voita tai leivontamargariinia
2dl sokeria
3 isoa kananmunaa
2½dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
½dl tummaa kaakaojauhetta
1dl lakritsikastiketta
2rkl tummaa kaakaojauhetta

Kuorrutus ja koristelu
¾dl kuohukermaa
100g tummaa leivontasuklaata 
noin ½dl lakritsikastiketta
Koristeluun käytin syötäviä kummituksia, jotka löytyy täältä!

Voitele ja jauhota kakkuvuoka noin 1,8 litraa. Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri kuohkeaksi. Lisää munat yksitellen hyvin vatkaten jokaisen jälkeen.

Yhdistä jauhot, leivinjauhe ja vaniljasokeri . Siivilöi jauhoseos vaahtoon ja sekoita tasaiseksi taikinaksi.

Ota noin kolmasosa taikinasta erilliseen kulhoon. Lisää siihen lakritsikastike ja 2rkl kaakaojauhetta.

Lusikoi puolet vaaleasta taikinasta vuokaan, sitten tumma kerros ja päälle loput vaaleasta. Tee haarukalla muutama pyöräytys taikinan läpi, jotta syntyy tiikerin raidat. Tasoita pinta ja vedä keskelle vako, jotta kakku kohoaa tasaisesti.

Kypsennä 175 asteessa uunin alatasolla noin 50 minuuttia. Tarkista kypsyys tikulla ja kumoa kakku hieman jäähtyneenä.

Kuumenna kerma kiehumispisteeseen ja ota kattila liedeltä. Lisää paloiteltu suklaa ja anna sulaa muutama minuutti. Sekoita tasaiseksi ja valuta kuorrutus kakun päälle.

Valuta päälle lakritsikastiketta ja koristele oman tyylin mukaan! 🖤 👻


Sunday, 12 October 2025

🎃🕸️🕯️ Halloween Koristelua 🕯️🕸️🎃

 Eilen laitoin sekä parvekkeelle että sisälle Halloween ja syyskoristeita 😍Ajattelin, että nyt kun on jo 19 aikaan pimeetä, niin voi ihan hyvin jo laittaa lyhdyt yms partsille, vaikka "joulu"valotkin tekis mieli jo laittaa,taidan odottaa vielä vähän aikaa, että on aikaisemmin hämärää. 😊



Ostin uuden valoverhon tuohon ruokapöydän viereen ja se ja sitten toi pyöreä valokranssi on niin kivat iltaisin ja ei tarvii pitää kattovaloja päällä ollenkaan. 








Tänä vuonna en laittanut niin paljoa Halloween koristeita, koska erään kuvassa olevan mielestä kaikki koristeet on todella mielenkiintoisia, sillä onhan tää Peston ensimmäinen Halloween 😁🎃

Saturday, 27 September 2025

Peston ensimmäiset viikot 🐈‍⬛

Pesto on ollut meillä nyt huomisesta asti pari viikkoa ja meillä on mennyt paremmin kuin hyvin! Koko ajan ollaan menty Peston ehdoilla ja tuttavuutta on saanut hakea ihan itse ensin, en ole väkisin kertaakaan yrittänyt koskea ja se on palkittu, sillä nykyään saan silittää jo häntää ja Pesto on niin seurallinen kuin pentu vaan voi olla! 

4 päivää siitä kun Pesto tuli meille, tultiin mua tervehtimään kun tulin töistä sekä aamulla, perjantai sain ensimmäisen puskemisen ja voi että miten paljon ja lujaa toinen voi kehrätä! Lauantai- sunnuntai välisenä yönä, heräsin sitten siihen, kun Pesto tuli nukkumaan mun ja Papun viereen sänkyyn ja oli niin onnellinen, että saa olla lämpimässä pehmeässä sängyssä meidän seurassa, vaikka toki myös oma telttapeti viltteineen on varmasti ollut myös lämmin. Sähinää ei ole enää yhtään ja huomaan miten se auttaa rohkaistumaan, jos Pesto huomaa, että Papu tekee jotain niin se yrittää myös itse perässä!😻


On ollut tosi jännä seurata, miten arasta kissasta on tullut noin rohkea näin nopeasti! Nytkin se nukkuu ja tuhisee tuossa sohvalla 🥰

Peston mielestä parhaita asioita on ehdottomasti se kun menen jääkaapille/keittiöön, wc:n pönttö, villasukat ja kaikenlainen ruoka! Saakin siis olla tosi tarkkana, onko kyseessä hänen, Papun tai mun ruoka, kosa voi olla varma että tää herra on heti paikalla tutkimassa josko sitä sais maistaa! Myös mun tyhjässä kahvikupissa oli koko kissanpää 🙈


Puhtaat pyykit oli myös kova sana ja tottakai niinkuin Papukin aina tekee, Pesto oppi myös, että ne on paras paikka nukkua heti kun mun silmä välttää😀


 Myös oma puu on ollut ihan paras juttu, tosiaan nyt mulla on makkarissa sekä olkkarissa kissoille puut, jotta molemmat saa touhuta omissa puissaan kun olen töissä ( koska ovat vielä eri huoneissa). Pesto onkin jo kovasti opinnut raapimaan tähän, mistä mun sohvani on erittäin kiitollinen ja tykkää myös makoilla ja tarkkailla siinä ja onhan tää puu lähellä ruokapöytää, joten tottakai se on paikkana ihan täydellinen! 🤭

Tein vielä pienen videon, mikä mahtui tänne bloggeriin, tottakai videoita on paljon enemmän mutta tää alusta on sen verran vanhanaikasempi, ettei anna ladata yli 100 Mt videoita, joten tässä kooste 💗

Nyt jatketaan imuriin tutustumista ja sitten laitetaan ruokaa ja rentoudutaan uuden animen parissa minkä löysin 😍Ihanaa lauantaita!